Comunicat de la Comissió de la dignitat davant de la mesura cautelarissima acordada per l’Audiència Nacional suspenent els trasllat a Catalunya dels documents de l’Arxiu de la Generalitat

La Comissió de la Dignitat valora com un fet desproporcionat l’acte de mesura cautelarissima de l’Audiència Nacional, de suspensió del trasllat dels documents a l’Arxiu Nacional de Catalunya, ja que només està previst per a actes que siguin absolutament impossibles de reparar, cosa que no és el cas.

El recurs de l’ajuntament de Salamanca es basa en que hi ha hagut un defecte de forma comès per part del Ministeri de Cultura al complir la llei, en transferir documents que no hi estaven previstos.

El que ha fet el Ministeri de Cultura és complir estrictament el que preveu l’apartat 2 de l’article 4 de la Llei del retorn, on preveu que es transferirà a la Generalitat en el termini de tres mesos des que va entrar en vigor, els documents relacionats en l’inventari fet el 1982 i acabat el 1986 per l’acord que es va prendre entre el Ministeri de Cultura i la Generalitat de Catalunya, i fet per la que llavors era la Directora de l’Arxiu. El que s’ha fet, doncs, és transferir els més de cinc-cents lligalls que varen ser identificats en aquell inventari.

Tenim confiança en que el proper dimarts quan seran escoltades les raons de l’Advocat de l’Estat, de l’Ajuntament de Salamanca i, entenem que també la Generalitat de Catalunya com a part afectada, l’Audiència Nacional resolgui aixecar la suspensió.

Entenem que aquest nou recurs per intentar impedir el retorn i manipular o confondre els fets, serà refusat, com els que l’Ajuntament de Salamanca ha interposat fins ara, i es farà efectiva la restitució d’allò que es va requisar per la força al Govern català, als particulars, a les entitats, als sindicats i als partits polítics de Catalunya.

La Comissió de la Dignitat vol fer saber que el proper divendres dia 27 de gener, essent el 67 aniversari del dia que es va donar l’ordre per a iniciar la requisa de tots el documents de Barcelona i de tota Catalunya per part del govern franquista, es farà un acte obert a tothom, al Casino l’Aliança del Poblenou de Barcelona, presentat per Vicki Peña amb diverses intervencions i amb les actuacions de Port Bo, Josep Tero, l’Estela Roja de Benimaclet, Carles Rebassa, Teatre de Guerrilla i Pep Sala.

En l’acte es farà un homenatge als milers d’espoliats que no han pogut veure la restitució, als milers de víctimes de la repressió franquista i als ciutadans i ciutadanes que han fet possible el retorn.
Barcelona, 21 gener 2006
Comissió de la Dignitat

Secretariat de la comissió de la dignitat 625.37.06.61.