Comunicat de Memòria Mallorca 16.9.2009

 
Memòria de Mallorca (MdM) vol protestar, una vegada més, per la vergonyosa actitud de l'Ajuntament de Ciutat de Mallorca envers el monument dedicat a honorar la memòria del creuer de guerra feixista “BALEARES”, ubicat a Sa Feixina de Ciutat. Un dels objectius fundacionals dels membres de Memòria de Mallorca, sempre fou l'eliminació de les restes de la simbologia Franquista, que encara podem trobar als nostres pobles i ciutats, i en especial del monument erigit el 1947 a Sa Feixina i dedicat al creuer de guerra feixista “BALEARES”. El passat 18 de juliol, MdM, presentà al registre de Cort un seguit de peticions d'eliminació de toponímia i simbologia Franquista, acompanyades de tota una sèrie de dossiers elaborats per l'associació, per explicar els motius de la seva retirada i presentats en roda de premsa el dia 17 de juliol. Dia 11 de setembre MdM entrà al registre de l’Ajuntament de Palma una petició formal sol·licitant una entrevista amb la Batlessa desprès de reiterades peticions via telèfon durant gaire be un any. A dia d'avui el silenci és l'única resposta que hem obtingut de l'ajuntament presidit per Aina Calvo.
                                                                                  
MdM, entén que no hi ha raons tècniques, administratives, ni patrimonials ni artístiques, per conservar cap monument ni cap carrer que honori al Franquisme i els seus col·laboradors. El propi catàleg de bens d'interès patrimonial de Cort, exclou la protecció del monument de Sa Feixina, igual que no protegia el de la Plaça Porta Santa Catalina i dedicat als “Jinetes de Alcalá”
.
MdM entén que la pedagogia és clau en el tema de la RMH i sempre ha estat oberta a explicar els orígens i finalitats de la simbologia Franquista, per això sempre ha col·laborat amb els mitjans de comunicació i administracions quan ha estat consultada, per tal d'arribar a acords sobre l'eliminació de les restes més visibles del Franquisme.
 
Per això fem saber que:
 
-Volem protestar pel silenci del consistori presidit per Aina Calvo al voltant dels monuments i carrers dedicats a honorar un règim assassí i il·legal. MdM és un associació legalment constituïda i inscrita com a tal al Registre d'Associacions del Govern Balear i te els mateixos drets i obligacions que les altres associacions i particulars, en les relacions amb l'administració municipal, autonòmica i estatal.
 
- Volem protestar per les contradiccions de l'equip de Govern que diu aplicar la llei de la MH en temes de simbologia, presentant-ho com un triomf de la democràcia, per acte seguit dir que tota la legislació sobre els símbols, no és aplicable a determinats carrers i monument, en clara contradicció amb els criteris que van fer, per exemple, que s’eliminés el monument als “Jinetes de Alcalá”
 
-Volem protestar pel menyspreu al que Cort sotmet a les víctimes del Franquisme i a tots els demòcrates, protegint políticament un dels més importants monuments del Franquisme a l'Estat Espanyol. MdM ha demostrat el seu compromís amb les víctimes i amb la democràcia i no entenem ni el silenci còmplice de Cort i de totes les regidories implicades, ni l'actitud envers un règim dictatorial confessat enemic de la democràcia, dels partits polítics i del sistema parlamentari. Si bé
l'ajuntament Ciutadà ha fet una bona feina democratitzant part de la toponímia i eliminant simbologia Franquista, queda encara molta feina a fer.
 
-I finalment, MdM no descarta cap acció legal i legítima, ni de tipus social ni administrativa, perquè Cort elimini el monuments Franquistes i compleixi el seu compromís amb la democràcia i les víctimes del Franquisme i doni compliment a les lleis estatals relatives als símbols de l'estat, aprovades pel Congrés nacional que son d'obligat acatament, no tan sols textos legals sotmesos a interpretacions personals o partidistes.
 
Per això, exigim de Cort, i de tots els partits polítics de l'equip de govern municipal, que complexin el seu compromís amb la democràcia, com a servidors públics que son, i el seu compromís amb els demòcrates i les víctimes del Feixisme i eliminin d'una vegada per totes els símbols Franquistes de Ciutat de Mallorca, especialment el dedicat al creuer feixista “BALEARES”. No entenem com un ajuntament que es diu a si mateix democràtic, pot protegir el símbol d'un règim que assassinà a sang freda a desenes d'innocents durant la guerra civil (a Màlaga, a Castelló etc. etc.) i més tard durant la dictadura.
 
Associació Memòria de Mallorca.
 
16 Setembre 2009