L'ONU APUNTA 14 PUNTS DESFAVORABLES EN PROCÉS DE MEMÒRIA HISTÒRICA A L'ESTAT ESPANYOL

EXAMEN DELS INFORMES PRESENTATS PELS ESTATS
QUE EN SÓN PART D'ACORD AMB L'ARTICLE 40 DEL PACTE
Projecte d'observacions finals del Comitè de Drets Humans de l’ONU
ESPANYA
1. El Comitè de Drets Humans va examinar el cinquè informe periòdic d'Espanya (CCPR/C/ESP/5) en les seves sessions 2580a i 2581a, celebrades els dies 20 i 21 d'octubre de 2008 (CCPR/C/SR.2850 i 2851), i en la sessió 2595a (CCPR/C/SR.2595), celebrada el 30 d'octubre de 2008 va aprovar, les següents observacions finals.
A. Introducció
2. El Comitè rep amb satisfacció la presentació del Cinquè Informe Periòdic d'Espanya i es felicita de l'avinentesa que se li permet reprendre el diàleg amb l'Estat part després de transcorreguts més de 12 anys. El Comitè celebra la qualitat de les respostes donades per una delegació competent, i agraeix a l'Estat part les seves respostes escrites a la llista de preguntes, encara que lamenta que no hagin estat transmeses amb prou temps perquè poguessin traduir-se als altres idiomes de treball del Comitè.


GE.08-44727 (S) 291008 301008
B. Aspectes positius
3. El Comitè rep amb satisfacció la Llei Núm. 52/2007, "Llei de la Memòria Històrica", que preveu una reparació per a les víctimes de la dictadura.
4. El Comitè celebra els esforços de l'Estat part per promoure la igualtat de gènere, i en particular l'aprovació de la Llei Núm. 3/2007, de 22 de març de 2007, per a la igualtat efectiva de dones i homes en els àmbits de la salut, l'educació, la funció pública i l'empresa privada.
5. El Comitè rep amb satisfacció el pla que pretén a millorar les condicions de detenció a les presons (Pla d'harmonització i creació d'establiments penitenciaris), aprovat el desembre de 2005, i pren nota amb interès de l'inici de la seva execució. El Comitè encoratja a l'Estat part a recórrer cada vegada més a solucions alternatives a la presó.
6. El Comitè pren nota amb satisfacció del Pla Estratègic de Ciutadania i Integració 2007-2010, destinat a integrar els immigrants.
7. El Comitè es felicita de la constant jurisprudència dels tribunals nacionals que apliquen les disposicions del Pacte en les seves decisions.
C. Principals motius de preocupació i recomanacions
8. El Comitè observa amb preocupació l'absència d'informació sobre les mesures concretes preses per l'Estat part per donar compliment als seus dictàmens conforme al Protocol Facultatiu del Pacte (art. 2 i 14).
L'Estat parteix ha de facilitar informació detallada sobre les mesures concretes que ha pres per donar compliment als dictàmens del Comitè conforme al Protocol Facultatiu del Pacte.
9. El Comitè, encara que ha pres nota de la decisió recent de l'Audiència Nacional d'examinar la qüestió dels desapareguts, està preocupat per que es mantingui vigent la Llei d'Amnistia de 1977. El Comitè recorda que els delictes de lesa humanitat són imprescriptibles i crida l'atenció de l'Estat part sobre les seves observacions generals Núm. 20, segons la qual les amnisties relatives a les violacions greus dels drets humans són incompatibles amb el Pacte i Núm. 31, sobre la naturalesa de l'obligació jurídica general imposada als Estats parts en el Pacte. El Comitè, encara que pren nota amb satisfacció de les garanties donades per l'Estat informe en el sentit que la Llei de la Memòria Històrica preveu que s'aclareixi la sort que van córrer els desapareguts, observa amb preocupació les informacions sobre els obstacles amb què han tingut les famílies en les seves gestions judicials i administratives per obtenir l'exhumació de les restes i la identificació de les persones desaparegudes.
L'Estat part ha de: a) considerar la derogació de la Llei d'Amnistia de 1977; b) prendre les mesures legislatives necessàries per garantir el reconeixement de la imprescriptibilidad dels crims de lesa humanitat pels tribunals nacionals; c) preveure la creació d'una comissió d'experts independents encarregada de restablir la veritat històrica sobre les violacions dels drets humans comeses durant la guerra civil i la dictadura, i d) permetre que les famílies identifiquin i exhumin els cossos de les víctimes i, en el seu cas, indemnitzar-les.
10. El Comitè expressa la seva preocupació per l'abast potencialment excessiu de les definicions de terrorisme en el dret intern, en particular les que figuren als articles 572 a 580 del Codi Penal espanyol, que podrien donar lloc a la violació de diversos drets establerts al Pacte.
L'Estat part ha de definir el terrorisme de manera restrictiva i fer que les seves mesures contra el terrorisme siguin plenament compatibles amb el Pacte. En particular, l'Estat part hauria de preveure la modificació dels articles 572 a 580 del Codi Penal per limitar la seva aplicació a les infraccions que revesteixin indiscutiblement un caràcter terrorista i mereixin que se les tracti en conseqüència.
11. El Comitè, encara que pren nota de l'aprovació de la Llei orgànica Núm. 15/1999 relativa a la protecció de dades de caràcter personal, expressa la seva inquietud per la insuficient protecció d'aquestes dades, considerant els excessos que poden afectar a la lluita contra el terrorisme (arts. 2 y 17).
L'Estat part ha de protegir les dades personals i garantir plenament el dret a la vida privada, segons el que disposa el Pacte.
12. El Comitè, encara que pren nota de les mesures adoptades per l'Estat part per combatre la violència contra la dona, així com de la seva intenció d'augmentar el nombre de tribunals especialitzats en la matèria, observa amb preocupació la persistència de la violència domèstica a Espanya malgrat els importants esforços fets per l'Estat part. El Comitè observa també amb pesar que no s’hestan prenent mesures eficaces per encoratjar les dones a denunciar els fets, així com la manca d'una assistència adequada per part del Ministeri Públic. (arts. 3 y 7).
L'Estat part ha d'intensificar els seus esforços de prevenció i lluita contra la violència que són víctima les dones i en particular la violència domèstica i, sobre això, elaborar estadístiques adequades per a valorar millor l'amplitud del fenomen. Les autoritats de l'Estat, inclòs el Ministeri Públic, han de concedir així mateix a les víctimes tota l'assistència necessària.
13. El Comitè observa amb preocupació que continuen denunciant-se casos de tortura i que l'Estat part no sembla haver elaborat una estratègia global, ni haver pres mesures suficients per assegurar l'eradicació definitiva d'aquesta pràctica. L'Estat part encara no ha adoptat un mecanisme eficaç de prevenció de la tortura, malgrat les recomanacions en aquest sentit de diferents òrgans i experts internacionals (art. 7).
L'Estat part ha d'accelerar el procés d'adopció d'un mecanisme nacional de prevenció de la tortura, conforme el que disposa el Protocol Facultatiu de la Convenció contra la Tortura i Altres maltractamenta o Penes Cruels, Inhumans o Degradants, tenint en compte les recomanacions dels diferents òrgans i experts internacionals i l'opinió de la societat civil i de totes les organitzacions no governamentals que participen en la lluita contra la tortura.
14. El Comitè, encara que pren nota de la Llei orgànica Núm. 13/2003 que preveu el dret dels detinguts a un segon examen mèdic, així com la possibilitat d'obtenir una decisió judicial perquè certs interrogatoris es gravin en vídeo, segtueix estant preocupat pel manteniment del règim d'incomunicació, tractant-se de delictes de terrorisme i bandes organitzades, que pot arribar a ser de 13 dies, i pel fet que les persones interessades no tenen dret a elegir al seu propi advocat. El Comitè no comparteix l'opinió de l'Estat part en quant a la necessitat de mantenir el règim d'incomunicació, justificat en nom de l'"interès de la justícia". El Comitè entén que aquest règim pot propiciar els maltractaments i lamenta que es mantingui, malgrat les recomanacions de diversos òrgans i experts internacionals perquè se suprimeixi (arts. 7, 9 i 14 del Pacte).
El Comitè recomana novament que s'adoptin les mesures necessàries, incloses les de caràcter legislatiu, per suprimir definitivament el règim d'incomunicació, i que es reconegui a tots els detinguts el dret a la lliure elecció d'un advocat que puguin consultar de manera plenament confidencial i que pugui estar present en els interrogatoris. Així mateix, l'Estat part ha de fer que s'utilitzin sistemàticament mitjans audiovisuals per gravar els interrogatoris a totes les comissaries de policia i llocs de detenció.
15. El Comitè, encara que ha pres nota de les salvaguardes introduïdes per la Llei Orgànica Núm. 13/2003 (Llei Orgànica de la Llei d'Enjudiciament Criminal en matèria de Presó Provisional), continua estant preocupat per l'ús de la durada de la pena aplicable com a criteri per determinar la durada de la presó provisional, i pel fet que la presó provisional pugui allargar-se fins quatre anys, la qual cosa és manifestament incompatible amb el paràgraf 3 de l'article 9 del Pacte.
L'Estat part ha de vetllar perquè els terminis de detenció policial i presó preventiva es limiti de manera compatible amb l'article 9 del Pacte. El Comitè recomana novament a l'Estat part que no empri la durada de la pena aplicable, com a criteri per determinar la durada màxima de la presó provisional.
16. El Comitè, encara que té en compte els esforços de l'Estat part per garantir els drets dels estrangers, com ho mostren en particular les disposicions del Reial Decret Núm. 2393/2004 que preveu la concessió d'assistència jurídica als estrangers, continua estant preocupat per les informacions segons les quals la supervisió judicial de les peticions d'asil es limita a un mer tràmit, i algunes decisions relatives a la detenció i l'expulsió d'estrangers són arbitràries (article 13 del Pacte).
L'Estat part ha de vetllar perquè el procés d'adopció de decisions relatives a la detenció i expulsió d'estrangers respecti plenament el procediment previst per la llei, i perquè en el procediment de concessió d'asil puguin invocar-se sempre motius humanitaris. L'Estat part ha de vetllar també perquè la nova llei sobre l'asil estigui plenament d’acord amb el Pacte.
17. El Comitè, encara que pren nota de l'evolució de la jurisprudència del Tribunal Suprem així com de la reforma empresa per l'Estat part respecte del recurs de cassació, observa amb preocupació que les mesures provisionals i parcials en vigor, i les previstes en el marc de la reforma, són insuficients per assegurar la conformitat amb el paràgraf 5 de l'article 14 del Pacte (article 2 i article 14 5) del Pacte).
L'Estat part ha de prendre les mesures necessàries i eficaces per garantir el dret de tota persona declarada culpable d'un delicte a què la resolució condemnatora i la pena que se li hagi imposat siguin sotmesos a un tribunal superior. L'Estat part ha de vetllar perquè la Llei orgànica Núm. 19/2003 garanteixi plenament la doble instància penal.
18. El Comitè, encara que té en compte les explicacions donades per l'Estat part, està preocupat per la figura del secret de sumari d'acord amb la qual, en el marc d'una instrucció penal, el jutge pot prohibir total o parcialment l'accés de la defensa a la informació resultant de la instrucció (article 14 del Pacte).
L'Estat part ha de preveure la supressió del secret de sumari, a fi d'ajustar-se a la jurisprudència reiterada del Comitè que afirma que el principi de la igualtat processal exigeix que les parts disposin del temps i les facilitats necessàries per a la preparació dels seus al•legats, per al qual han de tenir accés als documents necessaris a aquesta finalitat.
19. El Comitè pren nota de les informacions segons les quals les accions judicials davant de l'Audiència Nacional per delictes d'associació o col•laboració amb grups terroristes podrien restringir de manera injustificada la llibertat d'expressió i d'associació (article 19 del Pacte).
L'Estat part ha de vetllar perquè qualsevol restricció de la llibertat d'expressió i associació sigui necessària, proporcional i justificada, de conformitat amb els articles 19 (paràgraf 3) i 22 del Pacte.
20. El Comitè, encara que pren nota de les mesures adoptades per l'Estat part per lluitar contra les tendències racistes i xenòfobes, i en particular la Llei Núm. 19/2007 contra la Violència, el Racisme, la Xenofòbia i la Intolerància en l'Esport, està preocupat pels actes violents comesos contra persones pertanyents a minories, i en particular contra els romanís (gitanos) i els immigrants procedents d'Àfrica del nord i Amèrica Llatina (art. 20).
L'Estat part ha de vetllar per l'aplicació estricta de la seva legislació contra la incitació a l'odi i la discriminació racials. Així mateix, hauria de preveure l'ampliació del mandat de l'Observatori Espanyol del Racisme i la Xenofòbia, perquè sigui més eficaç.
21. Al Comitè el preocupen les informacions relatives a la situació dels nens no acompanyats que arriben al territori espanyol i són repatriats sense que es tingui en compte l'interès superior del nen. Aquests nens semblen ser víctimes de maltractaments en els centres d'acolliment, i de vegades són detinguts en locals de la policia i de la guàrdia civil sense disposar d'assistència lletrada ni ser presentats ràpidament davant d'un jutge.
L'Estat part ha de vetllar perquè es respectin els drets dels nens no acompanyats que entren al territori espanyol. En particular l'Estat part hauria de: a) assegurar-se que tot nen no acompanyat disposa d'una assistència jurídica gratuïta durant el procediment administratiu i en general d'expulsió; b) prendre en consideració l'interès superior del nen en els esmentats procediments, i c) crear un mecanisme de vigilància dels centres d'acolliment per assegurar-se que els menors no siguin víctimes d'abusos.
22. L'Estat part ha de donar àmplia difusió del text del seu Cinquè Informe Periòdic, a les respostes que va donar per escrit a la llista de qüestions presentada pel Comitè i a les presents observacions finals.
23. De conformitat amb el paràgraf 5 de l'article 71 del reglament del Comitè, l'Estat part ha de facilitar, en el termini d'un any, informació adient sobre la manera que s’apliquen les recomanacions del Comitè que figuren en els paràgrafs 13, 15 i 16.
24. El Comitè fixa en l'1 de novembre de 2012 la data en que haurà de presentar-se el sisè informe periòdic d'Espanya, i demana a l'Estat part que inclogui al seu proper informe periòdic informació concreta actualitzada sobre totes les recomanacions del Comitè i sobre el Pacte en el seu conjunt. El Comitè demana a més que en el procés de preparació del sisè informe periòdic hi participin la societat civil i les organitzacions no governamentals que realitzin activitats en l'Estat part.

Distr.
RESERVADA
CCPR/C/ESP/CO/5/
27 d'octubre de 2008
ESPANYOL
Original: FRANCÈS
COMITÈ DE DRETS HUMANS
94è període de sessions
Ginebra, 13 a 31 d'octubre de 2008

––-